Blog mr. Leo Kerklaan | Succes met strategie

Performance management & strategie: pagina 3 van 4


Blog over Performance management & strategie: pagina 3 van 4
Leo Kerklaan is een ‘thought leader’ die een heldere, brede visie heeft op strategisch performance management. Via zijn boeken, blogs, opleidingen en adviezen maakt hij mensen deelgenoot van zijn inspirerende gedachtegoed. Leo wordt geroemd vanwege zijn baanbrekende ideeën, waardevolle inzichten en nuttige tips.

Performance management is ‘here to stay’

Performance management is misschien wel het meest besproken, maar minst begrepen concept uit de managementliteratuur. Het agenderen van performance management leidt al snel tot heftige discussies, niet alleen op de werkvloer en in de boardroom, maar ook in de media. In zijn blogs bespreekt strategieprofessional Leo Kerklaan de belangrijkste kernprincipes van performance management. Met een klinische blik, maar zonder hierbij de menselijke maat uit het oog te verliezen.

Dit is de oorspronkelijke blogpagina van mr. Leo Kerklaan over het concept organisatiecockpit en wendbare organisaties. Eerder schreef hij hier over de Deming cirkel, performance management en de strategische planning.

Tevens vind je hier zijn nieuwste blogs over performance management. Ze geven verdieping aan zijn boeken ‘De Cockpit van de Organisatie’ en ‘De Wendbare Organisatie’. Een uitgebreid overzicht van de blogs die Leo elders heeft gepubliceerd, tref je aan in de rubriek Publicaties.

Ook kun je hier natuurlijk direct zijn boeken ‘De wendbare organisatie’ of ‘De Cockpit van de Organisatie’ bestellen.

Veel leesplezie

Visie op de externe omgeving

De externe observatie van de omgeving is het lastigst. Hoe moeten we de omgeving interpreteren? De omgeving van de organisatie verandert vandaag de dag in hoog tempo. De wereld wordt ingewikkelder; alles hangt met alles samen.

Dat zijn geen simpele, lineaire relaties. Integendeel, het zijn steeds complexe relaties die maken dat de ontwikkelingen in de omgeving steeds moeilijker zijn te voorspellen. Daardoor neemt de onzekerheid toe. Om zich te kunnen handhaven moeten organisaties flexibel en beweeglijk zijn. Zo moeten commerciële organisaties een antwoord hebben op nieuwe ontwikkelingen die leiden tot een toename en intensivering van de concurrentie, zoals:

Topleiding voert omgevingsverkenning uit

De eerste stap van het strategievormingsproces is het intensief verkennen van ontwikkelingen in de organisatieomgeving. Dat is makkelijk gezegd, maar lastig uit te voeren.

De leiding moet afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen en in een zekere rust de ontwikkelingen die voorbij trekken op hun merites beoordelen. Welke ontwikkeling heeft consequenties voor ons en welke niet?

Wat moeten we blijven volgen, en wat niet? Waar moeten we op reageren en waarop niet? En hoeveel tijd hebben we daarvoor? Het stellen en beantwoorden van dergelijke vragen bepaalt de kwaliteit van de omgevingsverkenning.

Automatisering draagt bij aan wildgroei van gegevens

De cockpit is de ‘control room’ van waaruit de organisatie (of een afdeling) in de peiling wordt gehouden en van waaruit, indien nodig, actie wordt ondernomen.

Steeds vaker zien we nadat de Organisatiecockpit is ingevoerd, ook de afdelingen met een eigen cockpit gaan werken. Of het nu om de organisatie of om een afdeling gaat, de cockpit bestaat uit een beperkte set van slim gekozen indicatoren, waarin alle essentiële informatie voor de besturing is gebundeld.

Werkt prestatiegerelateerde beloning?

In het BI-onderzoek van Passionned Group trokken naast een groot aantal meer direct BI gerelateerde onderwerpen ook andere mijn aandacht. Dat waren in het bijzonder het ‘laag in de organisatie nemen van besluiten’ en de ‘prestatiegerelateerde beloning’. In deze bijdrage wil ik het over prestatiegerelateerde beloning ook wel prestatiebeloning hebben. Vinden de deelnemers aan het onderzoek vinden dat deze nu wel of niet een merkbaar positief effect hebben gehad? Zou prestatiegekoppelde beloning echt werken? Een intrigerende vraag waarover de meningen nog steeds verdeeld zijn.

Masterclass prestatieverbetering met onvervalste KPI’s

Het managen van de performance van organisaties, teams en medewerkers is niet gemakkelijk. Want, hoe krijgt en houdt u elkaar gemotiveerd? Hoe definieert en stuurt u op onvervalste KPI’s? Met welke aanpak bereikt u het meest? Welke positieve effecten mag u verwachten en hoe krijgt u iedereen mee in het verandertraject?

Passionned Group nodigt u daarom uit voor een tweedaagse opleiding Performance Management met internationaal KPI-expert en kwaliteitsdeskundige Leo Kerklaan. Hij is auteur van ‘De cockpit van de organisatie’ (5e druk) en ‘De wendbare organisatie’ (2016), en geeft gastcolleges in Afrika, Azië en Amerika. Deze masterclass wordt gegeven op 6 en 7 juni 2013. Leo neemt u in twee dagen mee in de wereld van continue prestatieverbetering en performance management.

Laatste plaatsen interactieve workshop met mr. Leo Kerklaan

Graag nodigen we u uit voor de interactieve workshop van 14 mei a.s.met KPI-expert en kwaliteitsgoeroe mr. Leo Kerklaan, bestsellerauteur van ‘De cockpit van de organisatie’. U leert in de praktijk hoe u continue verbetering met de krachtige PDCA cirkel kunt toepassen in uw eigen organisatie. Bijvoorbeeld: vraag medewerkers niet alleen om hun taak (goed) uit te voeren. Geef ze ook de opdracht mee tegelijk het proces te optimaliseren met driver-KPI’s. Niet eenmalig, maar continu!

PDCA bewijst opnieuw zijn kracht

De eendaagse PDCA-workshop die plaatsvond op 12 februari 2013 werd – net als die van 28 november 2012 – door de deelnemers met een 8 bijzonder hoog gewaardeerd. “Ik heb me geïnspireerd gevoeld door de workshop”, zegt Annette Lecomte, directeur van een middelbare school. Docent Leo Kerklaan voelt zich gevleid door de hoge waardering, maar volgens hem is het succes vooral te danken aan de interessante stof en de uiterst praktijkgerichte aanpak.

Weten is zweten

Op nummer 96 in de top-100 van managementboeken aller tijden vinden we De Cockpit van de organisatie van Leo Kerklaan. Is deze lage (of hoge) positie terecht? Performance management is niet meer dan een hulpmiddel om op koers te blijven. Net zoals een piloot af en toe even de meters checkt. En in die laatste constatering zit meteen ook de blijvende waarde van performance management: kijken waar je staat en eventueel (bij)sturen, op informatie.

PDCA: waar staan deze 4 letters voor?

‘PDCA’ staat voor een iteratieve cirkel met 4 stappen: Plan – Do – Check – Act. De methode wordt gebruikt om een bepaald kwaliteitsniveau zeker te stellen. Door het inbouwen van ‘check’ worden afwijkingen van een norm vastgesteld en later (‘act’) gecorrigeerd. Zo wordt control of beheersing van productie mogelijk. De methode wordt toegeschreven aan Dr. William Edwards Deming en ook wel Deming cirkel (of Deming wiel) genoemd.

Selectie uit onlangs afgeronde opdrachten – najaar 2012

In augustus heeft Leo Kerklaan voor stafmedewerkers en faculteitsdirecteuren van de agricultural universities van Hanoi, Hue en Thangh Hoa een 4 daagse seminar strategische planning verzorgd.

In april heeft Leo voor managers van de Indonesische rekenkamer een 10 daagse training procesmanagement (PM) gegeven. Dit als vervolg op een initiële training die in Nederland heeft plaatsgevonden in januari 2012.

Een selectie van zijn klanten

Word nu ook klant van Leo

Wil je ook klant van Leo Kerklaan worden? Hij helpt je maar wat graag verder met de kernprincipes van performance management en dashboards of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Leo Kerklaan, Docent, spreker & adviseur

mr. LEO KERKLAAN

Docent, spreker & adviseur

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15