Case Navigo | Interne analyse van de sterkten en zwakten
Leo Kerklaan is een ‘thought leader’ die een heldere, brede visie heeft op strategisch performance management. Via zijn boeken, blogs, opleidingen en adviezen maakt hij mensen deelgenoot van zijn inspirerende gedachtegoed. Leo wordt geroemd vanwege zijn baanbrekende ideeën, waardevolle inzichten en nuttige tips.

Afdelingsmanagers komen bijeen

De directie van Navigo komt met de afdelingsmanagers bijeen om een interne analyse te maken. Navigo opereert in een competitieve markt. De topleiding wil voor haar strategische analyse meer inzicht in de interne sterkten en zwakten. De directie vindt het belangrijk om de afdelingsmanagers bij de analyse te betrekken, omdat zij de organisatie écht kennen. Tijdens de bijeenkomst worden de volgende zaken duidelijk.

Sterkte/zwakteanalyse van Navigo

De highlights

  • Navigo heeft een efficiënte processtroom, waardoor het tegen lagere kosten kan produceren dan de concurrentie. Dit zorgt ervoor dat Navigo de winstmarges hoog kan houden.
  • De market intelligence is niet voldoende. De kennis van de markt blijft achter bij die van de belangrijkste concurrenten. Navigo is vooral techniekgericht, de focus ligt op productinnovaties. De conclusie is dat de klantenwensen te weinig worden meegenomen, ook al omdat hier maar weinig zicht op is. De afdelingsmanagers merken onder meer op: ‘We kennen onze klanten niet goed genoeg, hoe kunnen we dan de juiste producten op de markt brengen? We maken fantastische producten, maar ik vraag me wel eens af of de klant weet wat hij ermee aan moet. Volgens mij sluiten producten van concurrent B beter aan op de behoeften van de klant.’
  • De marktsegmentatie is niet helder. Concurrent B daarentegen heeft verschillende gebruikerssegmenten onderscheiden en beschikt over marktinformatie van deze klanten.
  • De kwaliteit van de producten van Navigo is hoog. Zo blijkt uit cijfers dat het percentage producten dat binnen twee jaar defect is onder de 0,5 procent ligt. Vergeleken met concurrent A blinkt Navigo hierin uit.
  • Het blijkt dat er veel klachten binnenkomen over de klantvriendelijkheid van de werknemers van Navigo. Op dit punt doet de concurrentie het beter. Vooral de laatste twee jaar is het aantal klachten explosief gestegen. Dit is schadelijk voor de reputatie van de organisatie.

Reageer op dit artikel van Leo Kerklaan

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van zijn klanten

Word nu ook klant van Leo

Wil je ook klant van Leo Kerklaan worden? Hij helpt je maar wat graag verder met case navigo (interne analyse van de sterkten en zwakten) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Leo Kerklaan, Docent, spreker & adviseur

mr. LEO KERKLAAN

Docent, spreker & adviseur

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15