Ontwikkelen van strategische zoekvelden: een taak van de managers

Managers ontwikkelen de strategische zoekvelden

Geschreven door

Leo Kerklaan is een ‘thought leader’ die een heldere, brede visie heeft op strategisch performance management. Via zijn boeken, blogs, opleidingen en adviezen maakt hij mensen deelgenoot van zijn inspirerende gedachtegoed. Leo wordt geroemd vanwege zijn baanbrekende ideeën, waardevolle inzichten en nuttige tips.

Door SMART formuleren wordt de besturingsopgave met resultaatindicatoren toetsbaar gemaakt. Daarmee kun je ‘alleen maar’ laten zien of de beoogde doelen al of niet zijn gerealiseerd. Dat is onvoldoende om op tijd te kunnen bijsturen.

Besturingsopgave vertalen in concrete inspanningen

Managers ontwikkelen de strategische zoekvelden

Managers willen tussentijds zien of de bedrijfsstrategie wordt uitgevoerd zoals was gedacht. Om die reden moet de besturingsopgave worden vertaald in concrete inspanningen die managers en medewerkers van de organisatie moeten leveren. Dat gebeurt door er zoekvelden aan te koppelen.

Zoekvelden vervullen een scharnierfunctie

We zagen al dat de zoekvelden een scharnierfunctie vervullen tussen strategie en uitvoering. Ze zetten het zoeklicht op de onderwerpen die een bepalende invloed hebben op het al of niet realiseren van de strategie.

Samen maken ze de strategie tastbaar

Door de zoekvelden te benoemen wordt duidelijk waarin de organisatie goed moet zijn als zij de strategische doelen wil realiseren. De besturingsopgave en de zoekvelden maken samen de strategie tastbaar. Ze geven aan ‘wat de ambities zijn’ en ‘hoe we die gaan realiseren’.

Hoe komt u aan de zoekvelden?

De vraag is vervolgens: hoe komt u aan de zoekvelden? Het antwoord op die vraag is: door een strategy map op te stellen. Eerder is aangegeven dat je hierbij zowel de aanpak van Kaplan en Norton als de outside-inbenadering kunt gebruiken. In dit artikel demonstreren we de outside-insidebenadering aan de hand van twee cases.

  1. De case Zoekveldontwikkeling 1 betreft Walgreens, een producent van medische apparatuur. Deze case wordt zonder toelichting gegeven zodat je snel een beeld krijgt van wat de bedoeling is.
  2. Case Zoekveldontwikkeling 2 betreft De Akademie, een snel groeiend particulier opleidingscentrum. Deze case lichten we uitgebreid toe met praktijktips om te verduidelijken hoe het werkt.

Reageer op dit artikel van Leo Kerklaan

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van zijn klanten

Word nu ook klant van Leo

Wil je ook klant van Leo Kerklaan worden? Hij helpt je maar wat graag verder met ontwikkelen van strategische zoekvelden: een taak van de managers of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Leo Kerklaan, Docent, spreker & adviseur

mr. LEO KERKLAAN

Docent, spreker & adviseur

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
348
Trainingen & workshops
349
Deelnemers opgeleid
350
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
351
Kantoren
3
Jaar ervaring
14