Iedere manager moet anticiperen
Het boek ‘De wendbare organisatie’ spreekt alle managers aan die strategische beslissingen nemen. De kwaliteit daarvan bepaalt uiteindelijk of hun organisatie zal overleven. De omgeving verandert snel en wordt complexer. De manager moet hierop anticiperen en zijn organisatie door deze nieuwe, dynamische tijd loodsen. Maar als de onzekerheid over de toekomst toeneemt, wordt anticiperen er niet eenvoudiger op.
Beter plannen is niet de oplossing
Discussies die organisaties hebben over de toekomst ontaarden al snel in een stroperig proces. Voor de strategische doelen houden ze te veel opties open. Als ze de voortgang op die doelen meten, blijkt dat ze in de strategiefase te optimistisch zijn geweest. Beter plannen helpt wel, maar biedt uiteindelijk niet de oplossing.
Productkenmerken
Aantal pagina’s:
ISBN nummer:
Prijs:
Auteur:
De kunst van anticiperen en manoeuvreren
Managers kunnen zich beter bekwamen in de kunst van het anticiperen en manoeuvreren. Dat zijn de twee centrale elementen van een strategie gebaseerd op wendbaarheid. De noemen we agility based strategy. Wendbare organisaties doen het beter in zekere en onzekere tijden. Ze groeien sneller, kennen een hoge klant- en medewerkerstevredenheid en leren dagelijks bij hoe het beter kan.
Klantervaring: precies op tijd
Dit boek komt precies op tijd. De dynamiek in de wereld versnelt meer dan ooit. Managers moeten tegenwoordig steeds weer nieuwe manieren vinden om hun strategie te herijken en hun organisatie nieuw bestaansrecht te geven. De wendbare organisatie van Leo Kerklaan speelt hier perfect op in.
Daan van Beek
Auteur van ’De intelligente organisatie’ (6e druk)
Waarom heb je een agility based strategy nodig?
Drie uitdagingen maken het nodig om agility based strategy in de praktijk toe te passen:
- De toekomst is onzeker. Toch moet de manager zich een zodanig beeld vormen van de toekomst dat hij verantwoord beslissingen kan nemen. Bijvoorbeeld met welke producten en diensten welke type klanten hij die het beste kan bedienen. Dat is de eerste uitdaging.
- De organisatiestrategie, hoe goed ook, zal na verloop van tijd zijn grondslag verliezen. Hierop moet je als manager anticiperen. De tweede uitdaging is daarom het op tijd bijstellen (herformuleren) van de strategie aan de nieuwe werkelijkheid.
- De derde uitdaging zit hem in de realisatie van de inmiddels aangepaste strategie. De organisatie heeft daarvoor middelen, capaciteit, competenties en geld nodig. Het is volstrekt onzeker of dat nog wel op tijd plaatsvindt.
De inhoud van het boek ‘De wendbare organisatie’
De auteur Leo Kerklaan heeft het onderwerp opgedeeld in 4 logische delen en 12 hoofdstukken. Hij neemt je mee langs de lijnen van elk succesvol strategietraject.
Voor wie is dit boek bestemd?
Het boek ‘De wendbare organisatie’ is bestemd voor managers, bestuurders, consultants, projectmanagers, strategisch adviseurs en politici. Kortom: iedereen die betrokken is bij strategie & beleid en het verhogen van de wendbaarheid van de organisatie. Lees hier het voorwoord van dr. Dato W. Steenhuis.
Wat zeggen de lezers?
“In de offshore sector is agility based strategy een keiharde noodzaak. In ‘De wendbare organisatie’ laat Leo zien hoe je de toekomst op jouw agenda zet. Ongeacht of je nu wilt groeien of afslanken. Dit praktische boek voert je langs belangrijke inzichten en concepten. En Leo geeft je de instrumenten om dit gedisciplineerd en gebalanceerd te kunnen doen.”
ir. John Awater
Head Marine & Subsea Support
Bluewater Energy Services
Waarom dit boek je verder gaat helpen
✓ Een gedegen theoretisch kader aangevuld met talrijke (internationale) voorbeelden
✓ In onzekere tijden biedt het een praktisch raamwerk voor strategische uitdagingen
✓ Wendbaarheid is de nieuwe norm; zonder dat inzicht gaan organisaties snel ten onder
Bestel direct ‘De wendbare organisatie’
De wendbare organisatie (296 pagina’s), inclusief talloze schema’s en afbeeldingen, en vele voorbeelden uit verschillende sectoren en tips uit de dagelijkse praktijk, bestel je direct voor slechts 36.61 euro exclusief btw.
Over de auteur
Mr. Leo Kerklaan (1948) is auteur van vele managementboeken waaronder het bekende boek ‘De cockpit van de organisatie’. Hij heeft een langjarige ervaring als organisatieadviseur en is associate partner bij de Passionned Group. Hij helpt managers bij het realiseren van specifieke kwaliteits- en prestatieniveaus die gerelateerd zijn aan langetermijndoelen van de organisatie.